Struktura organizacyjna - Komenda Miejska Policji w Jeleniej Górze

Struktura organizacyjna

Struktura organizacyjna

Data publikacji 28.09.2020

REGULAMIN KOMENDY MIEJSKIEJ POLICJI W JELENIEJ GÓRZE z dnia 5 stycznia 2021r. z późniejszymi zmianami

REGULAMIN

KOMENDY MIEJSKIEJ POLICJI

W JELENIEJ GÓRZE

z dnia 5 stycznia 2021r.

 

          Na podstawie art. 7 ust. 4 ustawy z dnia 06 kwietnia 1990 roku o Policji ( Dz. U. z 2020 r. poz. 360,  956 i 1610 i 2112) postanawia się, co następuje:

Rozdział 1

Przepisy ogólne

          § 1. Ustala się regulamin Komendy Miejskiej Policji w Jeleniej Górze, zwanej dalej „Komendą” określający:

  1. strukturę organizacyjną Komendy;
  2. organizację i tryb kierowania Komendą;
  3. zadania komórek organizacyjnych Komendy;
  4. tryb wprowadzania kart opisów stanowisk pracy i opisów stanowisk pracy.

          § 2. l. Komenda jest jednostką organizacyjną Policji, przy pomocy której Komendant Miejski Policji w Jeleniej Górze, zwany dalej „Komendantem”, realizuje zadania na obszarze powiatu jeleniogórskiego.

2. Terytorialny zasięg działania Komendy obejmuje obszar administracyjny powiatu jeleniogórskiego, zwanego dalej „powiatem”.

3. Siedziba Komendy znajduje się w Jeleniej Górze przy ulicy Nowowiejskiej 43.

          § 3.1 Komendant podlega:

1. staroście jeleniogórskiemu w zakresie funkcjonowania zespolonych służb inspekcji i straży powiatowych z wyjątkiem spraw dotyczących:

a. wykonywania czynności operacyjno-rozpoznawczych, dochodzeniowo-śledczych i czynności z zakresu ścigania wykroczeń,
wydawania indywidualnych aktów administracyjnych, jeżeli ustawy tak stanowią;

2. Komendantowi Wojewódzkiemu Policji we Wrocławiu, w zakresie wynikającym z ustawowych funkcji przełożonego wszystkich policjantów na terenie swojego działania oraz organu administracji rządowej, właściwego w sprawach ochrony bezpieczeństwa ludzi oraz utrzymania bezpieczeństwa i porządku publicznego.

          § 4.1 Rozkład czasu służby policjantów określają odrębne przepisy.

2. Służba i praca w Komendzie w dniach od poniedziałku do piątku rozpoczyna się o godzinie 7.30 i kończy o godzinie 15.30. Nie dotyczy to służb lub pracy wykonywanej w systemie zmianowym.

3. Policjanci i pracownicy są zobowiązani w dniach służby i pracy do potwierdzania, w przeznaczonych do tego celu ewidencjach, jej rozpoczęcie oraz każdorazowe opuszczenie miejsca jej pełnienia lub wykonywania z przyczyn osobistych, za zgodą bezpośredniego przełożonego.

          § 5. Komendant przyjmuje obywateli w sprawach skarg i wniosków w każdy wtorek od godziny 15.30 do godziny 17.00.

 

Rozdział 2

Struktura organizacyjna

          § 6.l. Kierownictwo Komendy stanowią:

  1. Komendant;
  2. I Zastępca Komendanta, zwany dalej „I Zastępca;
  3. Zastępca Komendanta.

W skład Komendy wchodzą następujące komórki organizacyjne:

1. w służbie kryminalnej

a. Wydział Kryminalny,
b. Wydział do walki z Przestępczością Gospodarczą;

2. w służbie prewencyjnej:

a. Wydział Prewencji,
b. Wydział Ruchu Drogowego,
c. Wydział do spraw Nieletnich i Patologii;

3. w służbie wspomagającej działalność Policji w zakresie organizacyjnym, logistycznym i technicznym:

a. Wydział Wspomagający,
b. Referat Prezydialny,
c. Zespół Kontroli,
d. Zespół Kadr i Szkolenia,
e. Zespół Komunikacji Społecznej,
f. Zespół do spraw Ochrony Informacji Niejawnych,
g. Jednoosobowe Stanowisko do spraw Bezpieczeństwa i Higieny Pracy.

Rozdział 3

Organizacja i tryb kierowania Komendą

          § 7.1. Komendą kieruje Komendant przy pomocy I Zastępcy oraz Zastępcy Komendanta, kierowników komórek organizacyjnych Komendy, zwanych dalej „kierownikami” oraz bezpośrednio podległych mu policjantów i pracowników wyznaczonych do koordynowania pracy komórek organizacyjnych Komendy.

2. Komendant może upoważnić poszczególnych policjantów lub pracowników do podejmowania w jego imieniu decyzji lub wykonywania czynności w określonych sprawach.
3. Komendant może powoływać komisje i zespoły o charakterze stałym lub doraźnym oraz wyznaczać osoby do realizacji zleconych zadań.
4. Komendanta zastępuje w razie jego nieobecności I Zastępca lub Zastępca Komendanta.
5. Zakres zastępstwa, o którym mowa w ust. 4, obejmuje wykonywanie wszystkich zadań Komendanta, chyba że Komendant postanowi inaczej.

            § 8. Podział zadań pomiędzy Komendantem, a I Zastępcą oraz zastępcami Komendanta określa Komendant w drodze decyzji.

            § 9.1. Komórką organizacyjną Komendy kieruje jej kierownik przy pomocy zastępcy lub zastępców kierownika, kierowników podległych komórek organizacyjnych oraz wyznaczonych policjantów i pracowników.

2. Kierownik oraz policjant lub pracownik wyznaczony do koordynowania pracy komórki organizacyjnej Komendy:

  1. określa szczegółowy zakres zadań komórek organizacyjnych niższego szczebla w podległej mu komórce organizacyjnej Komendy;
  2. reprezentuje Komendanta w kontaktach z podmiotami pozapolicyjnymi, w zakresie właściwości rzeczowej wynikającej z zadań Komendanta przydzielonych do realizacji w podległej mu komórce organizacyjnej Komendy;
  3. określa sposób zorganizowania służby i pracy w podległej mu komórce organizacyjnej Komendy;
  4. sporządza karty opisu stanowiska pracy dla podległych stanowisk etatowych w trybie i na zasadach określonych w przepisach w sprawie szczegółowych zasad organizacji i zakresu działania komend, komisariatów i innych jednostek organizacyjnych Policji;
  5. sporządza opisy stanowisk pracy dla podległych stanowisk pracowniczych, na których zatrudnia się pracowników na podstawie przepisów o służbie cywilnej, zgodnie z zasadami określonymi w tych przepisach.

3. Kierownik jest zobowiązany do bieżącej aktualizacji szczegółowego zakresu zadań komórek organizacyjnych niższego szczebla w podległej mu komórce organizacyjnej Komendy oraz dostosowywania kart opisu stanowisk pracy oraz opisów stanowisk pracy do przepisów regulaminu.
4. Kierownika zastępuje w czasie jego nieobecności zastępca albo policjant lub pracownik wskazany przez tego kierownika.

5. Zastępowanie kierownika obejmuje wykonywanie zadań, o których mowa w ust. 1-3, chyba, że kierownik określił inny zakres zastępstwa.

Rozdział 4

Zadania komórek organizacyjnych Komendy

 

            § 10. Komórki organizacyjne, o których mowa w § 6 ust. 2, w zakresie swojej właściwości realizują zadania obejmujące w szczególności:

  1. opiniowanie projektów aktów prawnych;
  2. współpracę z krajowymi podmiotami policyjnymi i pozapolicyjnymi;
  3. wykonywanie zadań z zakresu kontroli zarządczej;
  4. wykonywanie zadań związanych z dostępem do informacji publicznej;
  5. organizowanie i prowadzenie doskonalenia zawodowego lokalnego;
  6. udzielanie informacji i konsultacji kierownikom komórek organizacyjnych Komendy oraz nadzorowanych przez Komendanta jednostek organizacyjnych Policji działających na obszarze powiatu, zwanych dalej „podległymi jednostkami Policji”;
  7. współudział w redagowaniu portalu internetowego serwisu internetowego Komendy;        

            § 11. Do zadań Wydziału Kryminalnego należy w szczególności:

  1. wykonywanie czynności operacyjno — rozpoznawczych i dochodzeniowo-śledczych w zakresie rozpoznawania, zapobiegania i zwalczania przestępczości kryminalnej oraz wykrywania i ścigania sprawców przestępstw, przeciwko życiu, zdrowiu i mieniu, przestępczości narkotykowej, przestępczych patologii społecznych, handlu ludźmi, przestępczości samochodowej;
  2. prowadzenie postępowań przygotowawczych w sprawach dotyczących przestępstw przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji oraz udział w czynnościach na miejscu zdarzeń poważnych wypadków komunikacyjnych;
  3. koordynowanie i prowadzenie działań w zakresie poszukiwań osób zaginionych i ukrywających się przed wymiarem sprawiedliwości oraz rzeczy, a także identyfikacja osób i zwłok, współdziałając w tym zakresie z innymi jednostkami Policji, organami administracji publicznej i organizacjami społecznymi;
  4. koordynowanie czynności operacyjno - rozpoznawczych i dochodzeniowo-śledczych podejmowanych przez służby kryminalne podległych jednostek Policji oraz pozyskiwanie osobowych źródeł informacji;
  5. podejmowanie działań mających na celu rozpoznawanie, zapobieganie oraz zwalczanie przestępstw i wykroczeń popełnionych w związku z organizowanymi imprezami sportowymi o charakterze masowym oraz rozpoznawanie i rozpracowywanie grup pseudokibiców na terenie podległym Komendzie przy jednoczesnym współdziałaniu w tym zakresie z pionem prewencji jednostki;
  6. realizowanie czynności w zakresie techniczno - kryminalistycznej obsługi miejsc zdarzeń związanych z ujawnianiem, zabezpieczaniem śladów i dowodów rzeczowych;
  7. sporządzanie daktyloskopii oraz pobieranie wymazów ze śluzówki  policzków od osób podejrzanych, zgodnie z obowiązującymi przepisami;
  8. prowadzenie magazynu depozytowego dowodów rzeczowych oraz ewidencji pojazdów zabezpieczonych przez Komendę do postępowań przygotowawczych;
  9. ujawnianie i identyfikacja mienia podlegającego zabezpieczeniu w postępowaniu karnym;
  10. zapewnienie organizacyjnych i technicznych możliwości korzystania przez służbę kryminalną i śledczą z techniki operacyjnej oraz opracowywanie i propagowanie nowych rozwiązań technicznych;
  11. opracowywanie i organizowanie programów szkoleniowych i doskonalenia zawodowego z zakresu problematyki kryminalnej;
  12. wykonywanie zadań dotyczących organizacji i realizacji konwojów oraz doprowadzeń osób w oparciu o obowiązujące przepisy w tym zakresie;
  13. podejmowanie działań mających na celu ochronę osób, świadków, pokrzywdzonych, w związku z realnym zagrożeniem popełnienia przestępstwa przeciwko  życiu, zdrowiu  na ich szkodę;
  14. nadzór nad podległymi jednostkami Policji powiatu w zakresie pracy dochodzeniowo - śledczej i operacyjnej;

          § 12. Do zadań Wydziału do walki z Przestępczością Gospodarczą należy w szczególności:

1. rozpoznawanie, analizowanie i ocena stanu zagrożenia przestępczością gospodarczą na terenie powiatu, identyfikowanie głównych zagrożeń oraz zapobieganie, wykrywanie i ujawnianie przestępczości gospodarczej, w szczególności:

a. przestępstw przeciwko obrotowi gospodarczemu tj. wyłudzanie kredytów, pożyczek bankowych, wyłudzenia odszkodowań z tytułu umowy ubezpieczenia, „prania brudnych pieniędzy”, udaremnianie egzekucji komorniczej, nierzetelnego prowadzenia dokumentacji działalności gospodarczej i udaremnianie 
b. przetargów publicznych,
c. przestępstw korupcyjnych we wszelkich jej postaciach i obszarach,
c. związanej z podziałem i wykorzystaniem środków budżetowych oraz funduszy unijnych,
d. przestępczości podatkowej - wyłudzanie podatku VAT, nieprawidłowości dotyczące prowadzenia dokumentacji podatkowej i nieprawidłowemu obrotowi
e. wyrobami akcyzowymi,
f. przeciwko środowisku naturalnemu,
g. przestępstw polegających na fałszowaniu dokumentów i używaniu ich jako autentycznych oraz poświadczenia nieprawdy w dokumentach,
h. przestępstw dotyczących uzyskania cudzego programu komputerowego w celu osiągnięcia korzyści majątkowej,
i. przestępstw dotyczących wprowadzenia do obrotu towarów oznaczonych podrobionym znakiem towarowym;

2. wykonywanie czynności operacyjno - rozpoznawczych  oraz dochodzeniowo – śledczych w sprawach własnych oraz w przypadkach konieczności udzielenia wsparcia pionom równoległym przy realizacji czynności dotyczących tego rodzaju prowadzonych spraw ze względu na niedostateczne możliwości realizacyjne w działaniach prowadzących do wykrycia sprawców przestępstw:

a. trudnych do ustalenia z powodu znacznego stopnia skomplikowania działań wykrywczych i dowodowych,
b. obejmujących swym zasięgiem poza obszar powiatu,
c. wymagających stosowania ofensywnych metod pracy operacyjnej i wsparcia specjalistycznych środków technicznych;

3. prowadzenie postępowań przygotowawczych w sprawach o przestępstwa gospodarcze, ujawnionych na bazie materiałów własnych wydziału;
4. prowadzenie czynności służbowych ukierunkowanych na wsparcie procesu wykrywczego w sprawach o przestępstwa gospodarcze, dokonywane
5. w zorganizowanych grupach, ze względu na rozmiary, charakter i sposób działania sprawcy lub o dużym znaczeniu medialnym;
6. współdziałanie w zakresie zapobiegania i zwalczania przestępczości gospodarczej z innymi jednostkami Policji, organami ścigania oraz właściwymi sądami;
7. ujawnianie i identyfikacja mienia podlegającego zabezpieczeniu w postępowaniu karnym;
8. opracowywanie analiz dotyczących ujawniania i zwalczania przestępczości gospodarczej na potrzeby Komendy i jednostek nadrzędnych Policji;
9. organizowanie i prowadzenie współpracy w zakresie wymiany informacji i wspólnych przedsięwzięć z organami powołanymi do ścigania i zwalczania
10. przestępczości gospodarczej tj. Krajową Administracją Skarbową, Strażą Graniczną, Państwową Inspekcją Pracy i innymi;
11. opracowywanie i organizowanie programów szkoleniowych i doskonalenia zawodowego z zakresu problematyki przestępczości gospodarczej;
12. wykonywanie zadań dotyczących organizacji i realizacji konwojów oraz doprowadzeń osób w oparciu o obowiązujące przepisy w tym zakresie.

          § 13. Do zadań Wydziału Prewencji należy w szczególności:

  1. pełnienie służby patrolowej, patrolowo-interwencyjnej i wywiadowczej;
  2. organizowanie, prowadzenie i koordynowanie działań poszukiwawczych, blokadowych, pościgowo – blokadowych;
  3. organizowanie i realizacja konwojów i doprowadzeń;
  4. zabezpieczenie bezpieczeństwa i porządku publicznego podczas imprez masowych, innych imprez, zgromadzeń oraz pozostałych zdarzeń wymagających działań Policji;
  5. prowadzenie poprawnej gospodarki mandatowej w wydziale;
  6. organizowanie  służby dyżurnej na Stanowisku Kierowania Komendy oraz nadzór instancyjny w przedmiotowym zakresie nad  podległymi jednostkami Policji;
  7. gromadzenie i analizowanie informacji o imprezach masowych, innych imprezach, zgromadzeniach i zdarzeniach mogących mieć wpływ na poziom porządku i bezpieczeństwa publicznego;
  8. gromadzenie, przetwarzanie i przekazywanie informacji o bieżących wydarzeniach na podległym terenie oraz zapewnienie właściwej reakcji na zgłoszone zdarzenia;
  9. organizowanie działań związanych z zaistniałymi poważnymi zdarzeniami, w tym w szczególności wykorzystanie grup dochodzeniowo – śledczych, właściwych służb Policji oraz specjalistycznych jednostek i instytucji współdziałających z Policją;
  10. realizowanie zadań wynikających z obowiązków służby dyżurnej określanych w przepisach państwowych, resortowych oraz Komendanta Wojewódzkiego Policji we Wrocławiu;
  11. zapewnienie koordynacji rozwinięcia działań Policji w warunkach szczególnych zagrożeń do czasu powołania struktur dowódczo – sztabowych na szczeblu jednostki;
  12. kierowanie do działań w trybie alarmowym dostępnych sił i środków;
  13. utrzymywanie stałego kontaktu z pozapolicyjnymi służbami dyżurnymi szczebla powiatowego oraz współdziałanie z dyżurnymi jednostek ościennych;
  14. wypracowanie planów związanych z przygotowaniem jednostki do działań w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz działań policyjnych w związku ze zdarzeniami szczególnymi;
  15. organizowanie, koordynowanie i nadzorowanie całokształtu przygotowań obronnych Komendy i podległych jednostek Policji, prowadzenie dokumentacji z tym związanej;
  16.  realizowanie procedur alarmowania stanu osobowego jednostki;
  17. prowadzenie ewidencji osób przeznaczonych do uzupełniania stanu etatowego Komendy w przypadku zagrożenia bezpieczeństwa państwa i wojny;
  18. koordynowanie współpracy z podległymi jednostkami Policji i komórkami organizacyjnymi Komendy w zakresie zarządzania kryzysowego;
  19. współpraca z podmiotami pozapolicyjnymi w zakresie realizacji zadań związanych z zarządzeniem kryzysowym i problematyką obronną;
  20. inicjowanie i organizowanie szkoleń w zakresie zdarzeń szczególnych, a także udział w szkoleniach organizowanych przez instytucje pozapolicyjne;
  21. planowanie i organizowanie ćwiczeń sztabowych Komendy;
  22. koordynowanie, administrowanie  i nadzór instancyjny w zakresie Krajowej Mapy Zagrożeń Bezpieczeństwa;
  23. koordynację i realizację zadań wykonywanych w ramach Nieetatowej Grupy Rozpoznania Minersko – Pirotechnicznego;
  24. współpracę z Pełnomocnikiem do spraw Ochrony Informacji Niejawnych oraz Inspektorem Bezpieczeństwa Teleinformatycznego w zakresie zapewnienia prawidłowego funkcjonowania systemu SUŁTelp;
  25. nadzorowanie i koordynację działań związanych z rejestracją danych w dostępnych policyjnych i pozapolicyjnych systemach informatycznych;
  26. sporządzanie analizy stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego na potrzeby dyslokacji służby;
  27. określanie rejonów zagrożenia, rejonów odpowiedzialności, wyznaczanie miejsc zagrożenia i tras patrolowych, celem właściwego dyslokowania sił i środków policyjnych;
  28. wyznaczanie zadań doraźnych w zakresie służby patrolowej;
  29. inspirowanie podległych jednostek Policji do podejmowania przedsięwzięć mających wpływ na wzrost poczucia bezpieczeństwa obywateli;
  30. bieżący monitoring stanu zagrożenia przestępstwami, wykroczeniami i innymi zjawiskami mającymi wpływ na obniżenie poziomu bezpieczeństwa;
  31. współpracę z podmiotami pozapolicyjnymi  w zakresie wymiany informacji i realizacji wspólnych działań na rzecz bezpieczeństwa;
  32. koordynację współpracy międzynarodowej z policją Republiki Czeskiej w zakresie zwalczania przestępczości i ochrony porządku publicznego na terenach przygranicznych;
  33. koordynację działań w zakresie realizacji koncepcji policyjnych patroli narciarskich i rowerowych;
  34. koordynowanie realizacji służb ponadnormatywnych w zakresie organizacji
  35. i rozliczania finansowego;
  36. występowanie do jednostki nadrzędnej o przydział sił do wzmocnienia służby patrolowej;
  37. nadzorowanie działań podległych jednostek Policji w zakresie organizacji
  38. i pełnienia służby prewencyjnej;
  39. wykonywanie czynności służbowych w pomieszczeniach dla osób zatrzymanych  związanych z bezpieczeństwem osób tam osadzonych.
  40. przyjmowanie, wydawanie, przekazywanie i zwalnianie osób umieszczonych w pomieszczeniu dla osób zatrzymanych;
  41. prowadzenie dokumentacji służbowej związanej z przebiegiem służby w pomieszczeniach dla osób zatrzymanych;
  42. nadzór instancyjny i koordynowanie działań w zakresie prowadzenia czynności wyjaśniających  w sprawach o wykroczenia, o czyny posiadające znamiona wykroczeń popełnione przez osoby nieletnie, w postępowaniu mandatowym i przed sądami, w szczególności:
  43. wnoszenie i popieranie przez oskarżyciela publicznego wniosków o ukaranie
  44. w sprawach o wykroczenia,
  45. występowanie w charakterze oskarżyciela publicznego w postępowaniach
  46. w sprawach o wykroczenia, w tym sporządzanie środków zaskarżenia
  47. i odwoławczych oraz sprawowanie nadzoru nad oskarżycielami publicznymi;
  48. sprawowanie nadzoru nad przechowywaniem, utrzymaniem oraz sprawnością broni palnej służbowej w wydziale, a także nadzór instancyjny w przedmiotowym zakresie nad podległymi jednostkami Policji;
  49. prowadzenie postępowań administracyjnych w zakresie pozwoleń na broń w przypadkach określonych w art. 9 ust. 3 ustawy z dnia 21 maja 1999 roku  o broni i amunicji oraz wydawanie kart rejestracyjnych broni zgodnie z art. 9 ust. 4 ww. ustawy  oraz ich rejestracja w Krajowym Systemie Informacyjnym Policji;
  50. podejmowanie działań mających na celu przeciwdziałanie demoralizacji nieletnich i ich rodzin;
  51. koordynowanie oraz wdrażanie programów prewencyjnych i profilaktycznych;
  52. rozwijanie systemu wsparcia dla rodzin dysfunkcyjnych przejawiających trudności w realizacji funkcji opiekuńczo - wychowawczych;
  53. inspirowanie podległych jednostek i komórek do podejmowania przedsięwzięć w zakresie bezpieczeństwa osób i mienia, przeciwdziałania patologii społecznej, współpracy ze społecznościami lokalnymi, instytucjami państwowymi i samorządowymi oraz organizacjami społecznymi:
  54. sprawowanie nadzoru w zakresie poprawności realizacji zadań związanych
  55. z konwojowaniem, doprowadzeniami oraz pobytem osób w pomieszczeniach dla osób zatrzymanych lub doprowadzonych w celu wytrzeźwienia;
  56. weryfikację warunków jakie powinno spełniać pomieszczenie dla osób zatrzymanych lub doprowadzonych w celu wytrzeźwienia;
  57. nadzór nad pełnieniem służby oraz prowadzoną dokumentacją w pomieszczeniach dla osób zatrzymanych;
  58. organizacja szkoleń i doskonalenia zawodowego lokalnego z zakresu służby prewencyjnej;
  59. organizacja szkoleń i doskonalenia zawodowego lokalnego z zakresu Nieetatowych Pododdziałów Prewencji Policji;
  60. sprawowanie nadzoru nad organizacją i funkcjonowaniem dzielnicowych w podległych jednostkach Policji;
  61. nadzór instancyjny w zakresie systemu E-Dozory;
  62. sprawowanie nadzoru nad poprawnością i kompletnością danych wprowadzanych do policyjnych i pozapolicyjnych systemów informatycznych;
  63. administrację Systemem Audiowizualnym Paralizatorów oraz nadzór
  64. w przedmiotowym zakresie nad podległymi jednostkami Policji i komórkami podległymi Komendzie;
  65. sporządzanie projektów wniosków Komendanta do organów Straży Granicznej
  66. o wydanie decyzji o zobowiązaniu cudzoziemca do powrotu na podstawie ustawy z dnia 12 grudnia 2013 roku  o cudzoziemcach

          § 14. Do zadań Wydziału Ruchu Drogowego należy w szczególności:

  1. zapewnienie bezpieczeństwa w ruchu drogowym na terenie powiatu poprzez działalność:
  1. prewencyjną i propagandowo — profilaktyczną,
  2. represyjną,
  3. w zakresie inżynierii ruchu drogowego;
  1. opracowywanie i wdrażanie kompleksowych programów poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym na podstawie systematycznych analiz przyczyn miejsc i okoliczności powstawania wypadków drogowych;
  2. analizowanie stanu bezpieczeństwa w ruchu drogowym na terenie powiatu i ocena efektywności podejmowanych działań na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa w ruchu drogowym;
  3. ujawnianie i zwalczanie przestępczości pospolitej;
  4. sprawowanie nadzoru nad poprawnością i terminowością wprowadzania danych do Systemu Ewidencji Wypadków i Kolizji oraz do ewidencji kierowców naruszających przepisy ruchu drogowego, prowadzonej w Krajowym Systemie Informacyjnym Policji;
  5. nadzorowanie pracy podległych jednostek Policji w zakresie bezpieczeństwa i porządku w ruchu drogowym;
  6. wykonywanie czynności związanych z zabezpieczeniem imprez z wykorzystaniem dróg w sposób szczególny;
  7. współdziałanie i organizowanie wspólnych przedsięwzięć na rzecz poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym z innymi podmiotami, podległymi jednostkami Policji oraz jednostkami Policji;
  8. prowadzenie działalności profilaktyczno - edukacyjnej mającej na celu propagowanie bezpieczeństwa w ruchu drogowym, podnoszenie znajomości przepisów i zasad ruchu drogowego oraz kształtowanie właściwego zachowania użytkowników dróg oraz współpraca ze środkami masowego przekazu, zwłaszcza o zasięgu lokalnym;
  9. prowadzenie gospodarki mandatowej w wydziale;
  10. planowanie, koordynowanie i realizowanie działań kontrolno pomiarowych z wykorzystaniem pojazdów wyposażonych w video rejestratory oraz urządzeń rejestrujących zachowania uczestników ruchu drogowego;
  11. realizowanie zagadnień wynikających z Krajowej Mapy Zagrożeń Bezpieczeństwa;
  12. kontrolowanie transportu drogowego zgodnie z obowiązującymi przepisami, w tym przekazywanie danych do ewidencji poważnych naruszeń w Krajowym Rejestrze Elektronicznym Przedsiębiorców Transportu Drogowego oraz monitorowanie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych;
  13. sprawowanie nadzoru nad poprawnością i terminowością wprowadzania danych do Systemu Elektronicznej Sprawozdawczości w Policji;
  14. wykonywanie zadań dotyczących organizacji i realizacji konwojów oraz doprowadzeń osób w oparciu o obowiązujące przepisy w tym zakresie.

          § 15. Do zadań Wydziału do spraw Nieletnich i Patologii należy w szczególności:

  1. organizowanie, koordynowanie i nadzorowanie działań w zakresie zapobiegania przestępczości oraz niedostosowaniu społecznemu nieletnich, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami;
  2. analizowanie zagrożenia demoralizacją oraz przestępczością nieletnich;
  3. wypracowywanie i realizowanie, w porozumieniu z jednostkami samorządu terytorialnego oraz innymi instytucjami lub organizacjami programów profilaktycznych, ukierunkowanych na ochronę dzieci i młodzieży;
  4. prowadzenie szeroko rozumianej działalności informacyjnej za pośrednictwem środków masowego przekazu, broszur, informatorów na temat istniejących zagrożeń, patologii w środowiskach osób nieletnich oraz podejmowanych przez Policję w tym zakresie działań prewencyjnych;
  5. współpraca z instytucjami i organizacjami zaangażowanymi w działalność wychowawczą dzieci i młodzieży;
  6. prowadzenie rozpoznania środowisk przestępczych, w tym szczególnie osób nieletnich podejrzanych o popełnienie czynów karalnych oraz dokonywanie na tej podstawie typowania sprawców;
  7. prowadzenie czynności operacyjno - rozpoznawczych w celu penetracji środowisk przestępczych, jak również prawidłowej realizacji procesu wykrywczego;
  8. udzielanie podległym jednostkom Policji pomocy w zakresie postępowania w sprawach nieletnich poprzez organizowanie, koordynowanie i nadzór nad działaniami ukierunkowanymi na ujawnianie i zapobieganie przestępczości nieletnich;
  9. realizacja pracy dochodzeniowej w sprawach o czyny karalne popełniane przez osoby nieletnie;
  10. wykonywanie zadań dotyczących organizacji i realizacji konwojów oraz doprowadzeń osób w oparciu o obowiązujące przepisy w tym zakresie;
  11. realizowanie zadań w obszarze procedury „Niebieskie Karty”, w tym nadzór nad podległymi jednostkami Policji i komórkami organizacyjnymi Komendy w tym zakresie.

          § 16. Do zadań Wydziału Wspomagającego należy w szczególności:

§ 16. Do zadań Wydziału Wspomagającego należy w szczególności:

  1. w zakresie zadań materiałowo-technicznych:
    1. przyjmowanie alarmowego sprzętu uzbrojenia z Komendy Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu i jego rozdział użytkownikom w ramach norm należności,
    2. nadzorowanie przekazania sprzętu alarmowego do konserwacji w ramach ustalonych terminów dla jednostki,
    3. prowadzenie magazynów depozytowych broni,
    4. prowadzenie dokumentacji i nadzór nad prawidłową realizacją usług przygotowywania i rozliczania posiłków profilaktycznych dla policjantów oraz posiłków dla osób zatrzymanych,
    5. dystrybucja mundurowego wyposażenia specjalnego, przedmiotów odzieży ochronnej i roboczej dla pracowników cywilnych oraz środków higieny osobistej i środków ochrony przeciw HIV,
    6. organizacja żywienia sił skoszarowanych (Nieetatowe Pododdziały Policji) w sytuacjach kryzysowych,
    7. obsługa Komendy w zakresie zaopatrzenia w sprzęt i materiały oraz odbiór składników majątkowych z magazynów Komendy Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu,
    8. przygotowywanie materiałów dotyczących szkód powstałych w majątku, przeprowadzanie postępowań i przekazywanie ich do Komendy Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu,
    9. prowadzenie gospodarki materiałami niebezpiecznymi i prowadzenie ewidencji wytwarzanych odpadów niebezpiecznych,
    10. zapewnienie czystości w pomieszczeniach służbowych Komendy oraz porządku i estetyki przynależnych posesji,
    11. zapewnienie zaopatrzenia Komendy w apteczki pierwszej pomocy lekarskiej, leki, materiały medyczne jednorazowego użytku,
    12. prowadzenie ewidencji sprzętu uzbrojenia i środków techniczno - bojowych, ewidencji psów służbowych,
    13. bieżące monitorowanie ruchów w ewidencji ilościowo - wartościowej sprzętu i wyposażenia w użytkowaniu, prowadzonej w Komendzie Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu, w zakresie: techniki policyjnej i biurowej, mundurowo-żywnościowym, kwaterunkowo-gospodarczym, medycznym i przeciwpożarowym, kulturalno-oświatowym, remontowo-budowlanym oraz prowadzenie właściwej gospodarki w tym zakresie,
    14. nadzór nad przestrzeganiem zasad przechowywania i eksploatacji sprzętu uzbrojenia,
    15. prowadzenie ewidencji pieczęci i stempli Komendy,
    16. realizacja umów na pranie sortów w pomieszczeniu dla osób zatrzymanych oraz umów na usługi weterynaryjne,
    17. sporządzanie list płac na równoważniki pieniężne za wyżywienie dla uprawnionych policjantów w zamian posiłku profilaktycznego, list płac na równoważniki za wyżywienie psów dla przewodników psów służbowych,
    18. wykonywanie druków i formularzy resortowych,
  2. w zakresie zadań gospodarki transportowej:
    1. prowadzenie Stacji Obsługi Pojazdów Komendy, w tym zapewnianie terminowego wykonywania przeglądów okresowych oraz właściwego stanu technicznego urządzeń warsztatowych objętych nadzorem Urzędu Dozoru Technicznego,
    2. planowanie obsług technicznych i napraw bieżących w podległej Stacji Obsługi Pojazdów Komendy oraz realizacja zadań związanych z planowaniem i przekazywaniem sprzętu transportowego do warsztatów naprawczych w zakresie napraw,
    3. wnioskowanie do Wydziału Transportu Komendy Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu o przydzielenie lub zakup części zamiennych i podzespołów do napraw pojazdów służbowych,
    4. prowadzenie dokumentów warsztatowych w Stacji Obsługi Pojazdów Komendy zgodnie z obowiązującymi przepisami służbowymi,
    5. prowadzenie w Stacji Obsługi Pojazdów Komendy gospodarki odpadami z zachowaniem obowiązujących w tym zakresie przepisów, w szczególności dotyczących odpadów niebezpiecznych,
    6. ufarmianie i rejestracja faktur za zakupione części zamienne, akcesoria i usługi niezbędne do remontów i konserwacji pojazdów służbowych,
    7. prowadzenie gospodarki i ewidencji rzeczowych składników majątkowych Wydziału Transportu Komendy Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu zgodnie z instrukcją ewidencji rzeczowych składników majątkowych Komendy Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu, komend miejskich i powiatowych Policji województwa dolnośląskiego,
    8. prowadzenie ewidencji środków trwałych, pozostałych środków trwałych i materiałów Wydziału Transportu Komendy Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu, w tym opracowywanie dokumentacji rozchodowo - przychodowej na potrzeby wewnętrzne oraz sporządzanie i przedstawianie zestawień sprzętu przeznaczonego do wybrakowania,
    9. gospodarowanie sprzętem oraz materiałami pędnymi i smarami w jednostce, zgodnie z obowiązującymi przepisami,
    10. prowadzenie ewidencji wypadków i kolizji z udziałem pojazdów służbowych użytkowanych w Komendzie oraz sporządzanie meldunków z kolizji i wypadków wg ustalonego wzoru i przesyłanie ich do Wydziału Transportu Komendy Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu,
    11. prowadzenie ewidencji użytkowanego w Komendzie sprzętu transportowego, wydawanych zaświadczeń na prowadzenie służbowego sprzętu transportowego, numerów taktycznych sprzętu transportowego, użycia sprzętu transportowego w książce dyspozytora oraz przebiegów kilometrów samochodów służbowych będących na stanie Komendy,
    12. prowadzenie ewidencji wydanych zezwoleń na kierowanie pojazdem uprzywilejowanym lub pojazdem przewożącym wartości pieniężne zgodnie z zarządzeniem,
    13. prowadzenie rejestru szkód, powstałych w majątku Komendy Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu, zaistniałych w Komendzie,
    14. prowadzenie postępowań wyjaśniających dotyczących szkód zaistniałych w sprzęcie transportowym eksploatowanym w Komendzie oraz szkód dotyczących rozliczania paliwa,
    15. współpraca z zakładami ubezpieczeniowymi w zakresie likwidacji szkód w sprzęcie transportowym,
    16. wystawianie i rozliczanie książek kontroli pracy sprzętu transportowego Komendy oraz ich przechowywanie jak również pozostałej dokumentacji dotyczącej sprzętu transportowego (m.in. dowody rejestracyjne, karty pojazdów, książki gwarancyjne),
    17. nadzór nad stanem technicznym, wizualnym oraz wyposażeniem pojazdu zgodnie z dowodem technicznym sprzętu transportowego Policji (GT-22),
    18. wprowadzanie danych do programu POJAZD w systemie Komendy Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu,
    19. sporządzanie analizy zużycia paliw w pojazdach służbowych,
    20. sporządzanie wykazów opłat za wprowadzanie gazów do powietrza na potrzeby ochrony środowiska;
  1. w zakresie zadań inwestycyjno - remontowych:
  1. prowadzenie książek obiektów budowlanych zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz utrzymywanie obiektów w stanie sprawności technicznej,
  2. prowadzenie gospodarki w zakresie bieżącego utrzymania i konserwacji obiektów służbowych oraz usuwanie awarii w Komendzie,
  3. prowadzenie prawidłowej gospodarki opałowej,
  4. nadzór nad przestrzeganiem zasad ekonomicznego korzystania z mediów,
  5. współpraca z merytorycznymi komórkami organizacyjnym Komendy Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu w przygotowywaniu umów z podmiotami świadczącymi usługi w zakresie dostaw mediów oraz prowadzenie ewidencji rozliczeń związanych z mediami, prowadzenie elektronicznego rejestru stanów liczników mediów;
  6. sporządzanie dokumentacji niezbędnej do obciążania podatkiem od nieruchomości,
  7. zarządzanie w zakresie prawidłowego i pełnego wykorzystania zasobów lokalowych i gospodarczych,
  8. prowadzenie właściwej gospodarki energetycznej oraz prawidłowej gospodarki wodno-ściekowej, spraw związanych z ochroną środowiska i gospodarką odpadami,
  9. prowadzenie gospodarki mieszkaniowej policjantów w ramach posiadanych uprawnień,
  10. bieżące naprawy i remonty obiektów Komendy;
  1. w zakresie łączności i informatyki:
  1. eksploatowanie policyjnych systemów łączności, aplikacji oraz urządzeń zgodne z obowiązującymi przepisami,
  2. prowadzenie gospodarki materiałowo-technicznej i ewidencji sprzętu łączności i teleinformatycznego zgodnie z aktualnymi przepisami,
  3. organizacja łączności dla potrzeb przeprowadzanych przez jednostkę działań policyjnych,
  4. współpraca z Wydziałem Teleinformatyki Komendy Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu w zakresie utrzymania, modernizacji, wymiany sprzętu teleinformatycznego oraz zgłaszania i usuwania awarii użytkowanych systemów i sprzętu, 
  5. realizowanie zadań lokalnego administratora sieci i systemów teleinformatycznych , w tym ODN i PSTDN,
  6. instalowanie i konfigurowanie sprzętu teleinformatycznego u użytkowników zgodnie z potrzebami i nadanymi im uprawnieniami,
  7. organizowanie i prowadzenie szkoleń w zakresie obsługi udostępnionych systemów teleinformatycznych dla policjantów i pracowników Policji,
  8. realizacja zadań służbowych w zakresie eksploatacji sprzętu teleinformatycznego w zgodzie z obowiązującymi przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej,
  9. wdrażanie nowych rozwiązań w zakresie funkcjonowania systemów teleinformatycznych zgodnie z zaleceniami Wydziału Teleinformatyki Komendy Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu,
  10. realizacja „Zaleceń dotyczących standardów technicznych, użytkowych oraz bezpieczeństwa, stosowanych w Policji, w zakresie informatyki i łączności”, zatwierdzonych przez Komendanta Głównego Policji,
  11. zapewnienie bezpieczeństwa systemów teleinformatycznych,
  12. prowadzenie obsługi platformy e-PUAP  Komendy.
  1. w zakresie zadań finansowych:
    1. sprawdzanie faktur (rachunków, not księgowych) za dostawy i roboty w zakresie potwierdzania wykonania usług, robót, dostaw i ich ujęcia w ewidencji, prowadzonej w Komendzie oraz niezwłoczne ich przekazywanie do Wydziału Finansów Komendy Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu,
    2. przygotowywanie dokumentacji do naliczeń uposażeń, wynagrodzeń oraz wszelkich świadczeń finansowych policjantów i pracowników Komendy,
    3. sporządzanie list dodatkowych należności dla policjantów i pracowników Komendy,
    4. sprawdzanie i naliczanie należności przysługujących policjantom i pracownikom Policji z tytułu podróży służbowych,
    5. naliczanie należności przysługujących biegłym sądowym, kuratorom, wzywanym świadkom oraz osobom przybranym do okazania,
    6. przygotowywanie i kompletowanie dokumentacji dotyczącej przyjmowanych darowizn oraz środków wydatkowanych z Funduszu Wsparcia Policji,
    7. przyjmowanie środków pieniężnych oraz prowadzenie ewidencji wpłat z nałożonych mandatów karnych gotówkowych do czasu ich przekazania na konto lub do kasy urzędu wojewódzkiego w terminach wynikających z obowiązujących przepisów oraz uzyskanych z tytułu dochodów budżetowych, które podlegają niezwłocznemu odprowadzeniu do Komendy Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu,
    8. obsługa finansowa oraz prowadzenie ewidencji i dokumentacji Pracowniczej Kasy Zapomogowo-Pożyczkowej przy Komendzie,
    9. przygotowywanie projektów umów i porozumień, nadzorowanie oraz rozliczanie środków przekazywanych na Fundusz Wsparcia Policji na podstawie art. 13 ust. 3 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji,
    10. obsługa Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, prowadzenie rozliczeń i współpraca w tym zakresie z Komendą Wojewódzką Policji we Wrocławiu;
    11. współpraca z Wydziałem Finansów Komendy Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu w zakresie wystawiania zaświadczeń o zarobkach.

          § 17. Do zadań Referatu Prezydialnego należy w szczególności:

  1. prowadzenie obsługi kancelaryjno-biurowej Komendanta i jego zastępców oraz komórek organizacyjnych Komendy, w systemie E-Komenda;
  2. przyjmowanie i ekspediowanie przesyłek jawnych adresowanych do Komendy i prowadzenie związanej z tym dokumentacji kancelaryjno - biurowej (dzienniki korespondencyjne, podawcze i inne);
  3. nadzorowanie i koordynowanie pracy sekretariatów komórek organizacyjnych w Komendzie i podległych jednostkach organizacyjnych Policji;
  4. prowadzenie rejestru aktów prawnych wewnętrznych i resortowych, ich rozdzielanie, przechowywanie, udostępnianie oraz aktualizowanie;
  5. prowadzenie zbiorów bibliotecznych Komendy oraz sprawowanie nadzoru nad pracą  biblioteki;
  6. prowadzenie składnicy akt Komendy, a w szczególności:
  1. przyjmowanie do zasobu archiwalnego materiałów archiwalnych i dokumentacji nie archiwalnej, sporządzanie protokołów brakowania dokumentacji nie archiwalnej kategorii B oznaczonej symbolem B i BE, której okres przechowywania upłynął,
  2. przeprowadzanie kwerend archiwalnych do celów służbowych, publicystycznych, naukowo - badawczych i innych dla uprawnionych podmiotów policyjnych i pozapolicyjnych oraz osób fizycznych,
  3. udostępnianie materiałów archiwalnych i dokumentacji nie archiwalnej jawnej, w tym wydawanie uwierzytelnionych odpisów, wypisów, wyciągów i reprodukcji przechowywanej,
  4. sporządzanie informacji na podstawie posiadanych archiwaliów,
  5. prowadzenie skontrum zasobu archiwalnego jednostki organizacyjnej Policji,
  6. prowadzenie współpracy w zakresie udostępniania zasobu archiwalnego z sądami, prokuratorami, jednostkami administracji zespolonej i samorządowej oraz z Instytutem Pamięci Narodowej – Komisją Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu,
  7. organizowanie, prowadzenie oraz uczestnictwo w procesie szkoleń z zakresu archiwizowania, udostępniania oraz innych zadań wykonywanych w składnicy akt  Komendy;
  1. kierowanie pocztą specjalną w Komendzie, w tym w szczególności:
  1. organizowanie i zapewnienie poczty Komendzie, podległym jednostkom Policji oraz uprawnionym instytucjom z terenu powiatu,
  2. segregowanie przyjętych przesyłek, wpisywanie do odpowiednich rejestrów, wydawanie korespondencji, sporządzanie dziennego i miesięcznego sprawozdania z obrotu korespondencji,
  3. przekazywanie i odbiór poczty od kurierów Komendy Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu,
  4. przygotowywanie do wysłania listów poleconych i zwykłych, frankowanie i przekazywanie do PPUP „Poczta Polska” oraz rozpisywanie przyjętej korespondencji, prowadzenie odpowiedniej ewidencji, sporządzanie miesięcznej informacji ilościowo – wartościowej nadanych przesyłek,
  5. doręczanie przesyłek listowych do adresatów na terenie Jeleniej Góry,
  6. odpowiednie - zgodne z przepisami - zabezpieczenie punktów wymiany poczty specjalnej, w tym rozliczanie przesyłek pocztowych skredytowanych oraz bieżące monitorowanie kosztów;

8) sporządzanie zbiorczych okresowych informacji z zakresu nałożonych i uiszczonych grzywien;

9)   współpraca z komórkami Komendy Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu oraz      podmiotami zewnętrznymi w zakresie związanym z realizacją wyżej wskazanych zadań.

          § 18. Do zadań Zespołu Kontroli należy w szczególności:

  1. sprawdzanie prawidłowości wykonywania zadań przez podległe jednostki Policji  i komórki organizacyjne Komendy, a także policjantów i pracowników Komendy;
  2. analizowanie ujawnionych nieprawidłowości i zagrożeń w funkcjonowaniu podległych jednostek i komórek organizacyjnych Komendy oraz opracowywanie wytycznych i zaleceń w celu ich eliminacji oraz zapobiegania ich powstawaniu;
  3. analizowanie materiałów dotyczących naruszeń prawa przez policjantów i pracowników Policji oraz formułowanie wniosków zmierzających do ograniczenia i wyeliminowania źródeł zagrożeń;
  4. prowadzenie postępowań wyjaśniających i formułowanie wniosków o podejmowanie działań w celu zapobiegania powstawaniu zdarzeń stanowiących naruszenie dyscypliny służbowej i zasad etyki zawodowej;
  5. przyjmowanie, rozpatrywanie i załatwianie skarg i wniosków kierowanych
    do Komendanta;
  6. przyjmowanie w imieniu Komendanta interesantów w sprawach skarg                              i wniosków;
  7. sporządzanie na potrzeby Komendanta informacji dotyczących rozpatrywania skarg i wniosków;
  8. prowadzenie czynności rejestrowo - statystycznych odnośnie zagadnień skargowych;
  9. prowadzenie oraz nadzorowanie czynności wyjaśniających oraz postępowań dyscyplinarnych, w których przełożonym właściwym w sprawach osobowych jest Komendant;
  10. prowadzenie rejestru postępowań dyscyplinarnych, przechowywanie i archiwizowanie akt wszystkich zakończonych postępowań dyscyplinarnych, a także sporządzanie niezbędnej w tym zakresie sprawozdawczości:
  11. bieżąca współpraca z komórkami organizacyjnymi Komendy Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu oraz innymi organami kontroli i nadzoru w zakresie realizacji wyżej opisanych zadań.

          § 19. Do zadań Zespołu Kadr i Szkolenia należy w szczególności:

  1. wdrażanie oraz koordynowanie działań z zakresu realizacji polityki kadrowej Komendanta;
  2. opracowywanie i sporządzanie projektów decyzji Komendanta w sprawach osobowych;
  3. prowadzenie obsługi związanej z przebiegiem służby policjantów i pracy pracowników komórek organizacyjnych Komendy oraz podległych jednostek  Policji;
  4. realizowanie zadań w zakresie tworzenia i doskonalenia struktur organizacyjnych Komendy i podległych jednostek Policji oraz zadań w zakresie organizowania tych struktur w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny;
  5. prowadzenie wybranych działań z zakresu postępowania kwalifikacyjnego dla kandydatów do służby w Policji w trybie i na zasadach określonych w obowiązujących przepisach i wytycznych w sprawie postępowania kwalifikacyjnego w stosunku do osób ubiegających się o przyjecie do służby w Policji;
  6. prowadzenie oraz koordynowanie działań w zakresie postępowania kwalifikacyjnego kandydatów do pracy w korpusie służby cywilne;
  7. sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem dyscypliny służbowej policjantów i przepisów „Regulaminu pracy dla pracowników Komendy Miejskiej Policji w Jeleniej Górze” w komórkach organizacyjnych Komendy i podległych jednostkach Policji;
  8. prowadzenie ewidencji rozkazów Komendanta i etatów Komendy oraz podległych jednostek Policji;
  9. prowadzenie obsługi kancelaryjno-biurowej;
  10. planowanie i wykonywanie działań obronnych oraz tworzenie rezerw osobowych w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny w zakresie organizacyjno - etatowym w Komendzie;
  11. opracowywanie projektu regulaminu Komendy i opiniowanie projektów regulaminów podległych jednostek Policji;
  12. gospodarowanie środkami finansowymi przyznanymi Komendzie w zakresie  nagród motywacyjnych oraz dodatków służbowych i funkcyjnych policjantów;
  13. sporządzanie meldunków i sprawozdań dotyczących ruchów kadrowych w Komendzie i podległych jednostkach Policji;
  14. rozpoznawanie potrzeb szkoleniowych policjantów i pracowników Komendy oraz podległych jednostek Policji;
  15. kierowanie policjantów i pracowników Komendy i podległych jednostek Policji na szkolenia zawodowe, kursy specjalistyczne oraz inne formy doskonalenia zawodowego organizowanego centralnie oraz na egzamin oficerski;
  16. planowanie, organizowanie, koordynowanie i realizowanie przedsięwzięć w ramach lokalnego doskonalenia zawodowego, a także prowadzenia testu sprawności fizycznej oraz sprawdzianów strzeleckich dla policjantów Komendy i podległych jednostek Policji;
  17. sprawowanie nadzoru nad realizacją lokalnego doskonalenia zawodowego w Komendzie i podległych jednostkach Policji;
  18. prowadzenie zadań związanych z obrotem gotówkowym w ramach obsługi finansowej funduszu operacyjnego w Komendzie;
  19. prowadzenie ewidencji zwolnień lekarskich policjantów, pracowników korpusu służby cywilnej i pracowników nieobjętych mnożnikowymi systemami  wynagrodzeń oraz rozliczeń finansowych z tytułu zmniejszenia uposażeń i wynagrodzeń związanych z przebywaniem na zwolnieniu lekarskim;
  20. obsługa modułu kadrowego Systemu Wspomagania Obsługi Policji. 

          § 20. Do zadań Zespołu Komunikacji Społecznej należy w szczególności:

  1. wykonywanie działalności prasowo - informacyjnej poprzez wykonywanie i organizowanie kontaktów Komendy z przedstawicielami lokalnych, regionalnych, ogólnopolskich środków masowego przekazu;
  2. kształtowanie i prezentowanie pozytywnego wizerunku Policji w społeczeństwie;
  3. analiza materiałów dotyczących funkcjonowania Policji zamieszczonych w prasie i badań opinii publicznej dotyczących pracy Komendy i podległych jednostek  Policji oraz redagowanie i zapobieganie nieuzasadnionej krytyce pracy Policji, zgodnie z zasadami prawa prasowego;
  4. przygotowywanie informacji publicznych lub ich zmian (aktualizacji), których udostępnianie nie jest ograniczone w zakresie i na zasadach określonych w przepisach o ochronie informacji niejawnych oraz w przepisach o ochronie innych tajemnic ustawowo chronionych;
  5. udostępnianie informacji publicznych w ramach Biuletynu Informacji Publicznej umieszczonym na stronie internetowej Komendy na serwerze Komendy Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu, w ramach wniosków i zapytań kierowanych do jednostek przez dziennikarzy /krajowych/ oraz wniosków kierowanych przez obywateli polskich nie będących dziennikarzami;
  6. utrzymywanie ścisłej współpracy z Komendą Wojewódzką Policji we Wrocławiu;
  7. propagowanie praw człowieka i dbanie o przestrzeganie standardów ich ochrony w Komendzie;
  8. prowadzenie i redagowanie strony internetowej i facebook Komendy;
  9. wspieranie i realizowanie zadań, programów z zakresu prewencji kryminalnej.

          § 21. Do zadań Zespołu do spraw Ochrony Informacji Niejawnych należy w szczególności:

  1. zapewnienie ochrony informacji niejawnych, oraz systemów i sieci teleinformatycznych przetwarzających informacje niejawne, w tym stosowanie środków bezpieczeństwa fizycznego;
  2. zarządzanie ryzykiem bezpieczeństwa informacji niejawnych, w szczególności szacowanie ryzyka;
  3. kontrola ochrony informacji niejawnych oraz przestrzegania przepisów o ochronie tych informacji, w szczególności okresowa kontrola ewidencji, materiałów i obiegu dokumentów;
  4. opracowywanie   i aktualizowanie, wymagającego akceptacji kierownika jednostki organizacyjnej, planu ochrony informacji niejawnych w jednostce organizacyjnej, w tym w razie wprowadzenia stanu nadzwyczajnego oraz nadzorowanie jego realizacji;
  5. organizowanie, prowadzenie oraz uczestnictwo w procesie szkoleń z zakresu ochrony informacji niejawnych, systemów teleinformatycznych niejawnych i ochrony danych osobowych w jednostce;
  6. przyjmowanie ankiet bezpieczeństwa osobowego funkcjonariuszy i pracowników Komendy i podległych jednostek Policji;
  7. prowadzenie postępowań sprawdzających określonych w przepisach o ochronie informacji niejawnych w stosunku do policjantów i pracowników cywilnych Komendy i podległych jednostek Policji oraz kandydatów do służby i pracy w Policji;
  8. prowadzenie kontrolnych postępowań sprawdzających wobec policjantów i pracowników Komendy i podległych jednostek Policji;
  9. wydawanie upoważnień do dostępu do informacji niejawnych o klauzuli „zastrzeżone";
  10. prowadzenie aktualnego wykazu osób zatrudnionych lub pełniących służbę w Komendzie albo wykonujących czynności zlecone, które posiadają uprawnienia do dostępu do informacji niejawnych, oraz osób, którym odmówiono wydania poświadczenia bezpieczeństwa lub je cofnięto;
  11. prowadzenie Kancelarii Tajnej poprzez:
  1. organizowanie i koordynowanie pracy kancelarii oraz planowanie zadań,
  2. nadzór nad obiegiem dokumentów niejawnych w zakresie działania kancelarii,
  3. prowadzenie urządzeń ewidencyjnych (wzory stanowiące odpowiednio załączniki nr l, 2, 4, 5 i 6 do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7 grudnia 2011 r. w sprawie organizacji i funkcjonowania kancelarii tajnych oraz sposobu i trybu przetwarzania informacji niejawnych:
  • rejestr dzienników ewidencji i teczek,
  • dziennik ewidencyjny,
  • książkę doręczeń przesyłek miejscowych,
  • wykaz przesyłek nadanych - rejestr wydanych przedmiotów,
  1. nadzór nad właściwym oznaczaniem i ewidencjonowaniem dokumentów niejawnych, odnotowywaniem zmiany lub zniesienia klauzuli tajności dokumentów niejawnych w urządzeniach ewidencyjnych; prowadzenie okresowych kontroli w zakresie postępowania pracowników kancelarii z dokumentami niejawnymi, znajdującymi się w kancelarii,
  2. przeprowadzanie okresowej kontroli stanu dokumentów niejawnych, znajdujących się w kancelarii,
  3. egzekwowanie zwrotu dokumentów niejawnych, rozliczanie funkcjonariuszy/pracowników z posiadanych przez nich dokumentów niejawnych w przypadku rozwiązania stosunku służbowego lub przeniesienia do służby w innej jednostce organizacyjnej Policji,
  4. informowanie pełnomocnika ochrony o zagrożeniach ujawnienia, utraty lub zagubienia dokumentów niejawnych, wynikających z nieprzestrzegania obowiązujących w tym zakresie przepisów bądź innych nieprawidłowościach związanych z ochroną informacji niejawnych,
  5. prowadzenie ewidencji stempli i pieczęci oraz nadzór nad wykorzystywaniem stempli i pieczęci znajdujących się na wyposażeniu kancelarii i jednostki,
  6. nadzór i koordynacja zadań, związanych z przekazywaniem do archiwum lub składnicy akt Policji dokumentów niejawnych, oraz ocena protokołów brakowania dokumentacji niearchiwalnej kategorii ”BC", polegająca w szczególności na porównaniu dokumentów przeznaczonych do brakowania, z zapisami zawartymi w protokole brakowania, a w uzasadnionych przypadkach z zapisami w urządzeniach ewidencyjnych;
  1. weryfikowanie i bieżące kontrolowanie zgodności funkcjonowania systemów teleinformatycznych przetwarzających informacje niejawne ze szczególnymi wymaganiami bezpieczeństwa oraz przestrzegania procedur bezpiecznej eksploatacji;
  2. przygotowywanie analizy w sprawach dotyczących zmiany lub zniesienia klauzuli tajności;
  3. prowadzenie, czynności na podstawie art. 17 ustawy o ochronie informacji niejawnych;
  4. realizowanie zadań inspektora bezpieczeństwa teleinformatycznego, o których mowa w art. 52 ust. 1 pkt 1 ustawy o ochronie informacji niejawnych;
  5. udział we wdrażaniu rozwiązań w zakresie ochrony informacji niejawnych w systemach teleinformatycznych oraz konsultowanie rozwiązań dotyczących bezpieczeństwa tych systemów;
  6. nadzorowanie i koordynowanie czynności związanych z uzyskaniem akredytacji bezpieczeństwa teleinformatycznego dla systemów teleinformatycznych Policji, w których mają być przetwarzane informacje niejawne;
  7. realizowanie zadań wynikających z przepisów o ochronie danych osobowych i współpraca z Prezesem Urzędu Ochrony Danych Osobowych;
  8. monitorowanie przestrzegania przepisów o ochronie danych osobowych w Komendzie i podległych jednostkach Policji;
  9. monitorowanie procesu zarządzania ryzykiem bezpieczeństwa danych osobowych;
  10. dokumentowanie, koordynowanie oraz wyjaśnianie naruszeń przepisów o ochronie danych osobowych.

§ 22. Do zadań Jednoosobowego Stanowiska do spraw Bezpieczeństwa i Higieny Pracy należy w szczególności:

1)    przeprowadzanie kontroli warunków pracy i służby oraz przestrzegania przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, ze szczególnym uwzględnieniem stanowisk pracy, na których są zatrudnione kobiety w ciąży lub karmiące dziecko piersią, młodociani, niepełnosprawni, pracownicy wykonujący pracę zmianową, w tym pracujący w nocy, oraz osoby fizyczne wykonujące pracę na innej podstawie niż stosunek pracy w zakładzie pracy lub w miejscu wyznaczonym przez Komendanta;

2)    bieżące informowanie Komendanta o stwierdzonych zagrożeniach zawodowych, wraz z wnioskami zmierzającymi do usuwania tych zagrożeń;

3)    sporządzanie i przedstawianie Komendantowi, co najmniej raz w roku, okresowych analiz stanu bezpieczeństwa i higieny pracy i służby zawierających propozycje przedsięwzięć technicznych i organizacyjnych mających na celu zapobieganie zagrożeniom życia i zdrowia pracowników oraz poprawę warunków pracy;

4)    udział w opracowaniu planów modernizacji i rozwoju Komendy oraz przedstawianie propozycji dotyczących uwzględnienia w tych planach rozwiązań techniczno-organizacyjnych zapewniających poprawę stanu bezpieczeństwa i higieny pracy i służby;

5)    udział w ocenie założeń i dokumentacji dotyczących modernizacji Komendy albo jej części, a także nowych inwestycji, oraz zgłaszanie wniosków dotyczących uwzględnienia wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy w tych założeniach dokumentacji;

6)    udział w przekazywaniu do użytkowania nowo budowanych lub przebudowywanych obiektów budowlanych albo ich części, w których przewiduje się pomieszczenia pracy i służby oraz urządzeń mających wpływ na warunki pracy i bezpieczeństwo;

7)    zgłaszanie wniosków dotyczących wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy i służby na nowo utworzonych stanowiskach pracy;

8)    przedstawianie pracodawcy wniosków dotyczących zachowania wymagań ergonomii na stanowiskach pracy;

9)    udział w opracowywaniu wewnętrznych zarządzeń, regulaminów i instrukcji ogólnych dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy oraz w ustalaniu zadań osób kierujących pracownikami w zakresie bezpieczeństwa  i higieny pracy i służby;

10) opiniowanie szczegółowych instrukcji dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy i służby na poszczególnych stanowiskach pracy i służby;

11)  udział w ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz w opracowywaniu wniosków wynikających z badania przyczyn i okoliczności tych wypadków oraz zachorowań na choroby zawodowe, a także kontrola realizacji tych wniosków;

12) prowadzenie rejestrów, kompletowanie i przechowywanie dokumentów dotyczących wypadków przy pracy, stwierdzonych chorób zawodowych i podejrzeń o takie choroby, a także przechowywanie wyników badań  i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy;

13)  przeprowadzanie postępowań dotyczących wypadków w drodze do miejsca pełnienia służby lub drodze powrotnej ze służby funkcjonariuszy oraz w drodze do pracy i z pracy pracowników;

14)  doradztwo w zakresie stosowania przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy i służby;

15)  udział w dokonywaniu oceny ryzyka zawodowego, które wiąże się z wykonywaną pracą i służbą;

16)  doradztwo w zakresie organizacji i metod pracy na stanowiskach pracy i służby, na których występują czynniki niebezpieczne, szkodliwe dla zdrowia lub warunki uciążliwe oraz doboru najwłaściwszych środków ochrony zbiorowej i indywidualnej;

17)  współpraca z właściwymi komórkami organizacyjnymi lub osobami, w szczególności w zakresie organizowania i zapewnienia odpowiedniego poziomu szkoleń w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zapewnienia właściwej adaptacji zawodowej nowo zatrudnionych pracowników;

18) współpraca z laboratoriami upoważnionymi, zgodnie z odrębnymi przepisami, do dokonywania badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia lub warunków uciążliwych, występujących w środowisku pracy i służby, w zakresie organizowania tych badań i pomiarów oraz sposobów ochrony pracowników przed tymi czynnikami lub warunkami;

19) współpraca z laboratoriami i innymi jednostkami zajmującymi się pomiarami stanu środowiska naturalnego, działającymi w systemie państwowego monitoringu  środowiska, określonego w odrębnych przepisach;

20)  współdziałanie z lekarzem sprawującym profilaktyczną opiekę zdrowotną nad policjantami i pracownikami, a w szczególności przy organizowaniu okresowych badań lekarskich;

21)  współdziałanie ze społeczną inspekcją pracy oraz z zakładowymi organizacjami związkowymi w przedmiocie spraw związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy;

22)  uczestniczenie w konsultacjach w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, a także w pracach komisji bezpieczeństwa i higieny pracy oraz innych zakładowych komisji zajmujących się problematyką bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym zapobieganiem chorobom zawodowym i wypadkom przy pracy;

23)  inicjowanie i rozwijanie na terenie Komendy różnych form popularyzacji problematyki bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii.

24)  uczestniczenie w konsultacjach w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, a także w pracach komisji bezpieczeństwa i higieny pracy oraz innych zakładowych komisji zajmujących się problematyką bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym zapobieganiem chorobom zawodowym i wypadkom przy pracy;

25)  realizacja zadań z zakresu ochrony przeciwpożarowej w komórkach organizacyjnych Komendy;

26)  realizacja zadań z zakresu medycyny pracy;

27)  prowadzenie postępowań w sprawie prawa jednorazowego odszkodowania przysługującego z tytułu choroby pozostającej w związku ze szczególnymi warunkami lub właściwościami służby w Policji;

28)  współpraca z podmiotami zewnętrznymi oraz komórkami organizacyjnymi Komendy Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu w zakresie bezpieczeństwa  ochrony zdrowia w środowisku służby/pracy;

29)  realizacja zadań wynikających z decyzji nr 408 z dnia 12 września 2019 r. Komendanta Wojewódzkiego Policji we Wrocławiu w sprawie sposobu ustalenia czy zdarzenie jest wypadkiem w drodze do miejsca pełnienia służby i w drodze powrotnej ze służby oraz rozporządzenia w Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 24 grudnia 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad oraz trybu uznawania zdarzenia za wypadek w drodze do pracy lub z pracy, sposobu jego dokumentowania, wzoru karty wypadku w drodze do pracy lub z pracy oraz terminu jej sporządzania.

30)  obsługa Systemu Wspomagania Obsługi Policji modułu Medycyny Pracy, BHP oraz modułu kadrowego w zakresie szczepień, komisji lekarskich;

Rozdział 5

Przepisy przejściowe i końcowe

          § 23. Kierownicy i policjanci lub pracownicy wyznaczeni do koordynowania pracy komórek organizacyjnych Komendy są obowiązani:

  1. do niezwłocznego zapoznania podległych policjantów i pracowników z postanowieniami regulaminu;
  2. w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie regulaminu, do określenia szczegółowych zakresów zadań komórek organizacyjnych niższego szczebla oraz sposobu zorganizowania służby i pracy w podległych im komórkach organizacyjnych Komendy.

          § 24. Traci moc regulamin Komendy Miejskiej Policji w Jeleniej Górze z dnia 15 lutego 2013 r. z późn. zm.[1]

          § 25. Regulamin wchodzi w życie z dniem podpisania.

 

KOMENDANT MIEJSKI POLICJI

W JELENIEJ GÓRZE

p.o. insp. Leszek ZAGÓRSKI

W porozumieniu

KOMENDANT WOJEWÓDZKI POLICJI

WE WROCŁAWIU

insp. Dariusz Wesołowski

ariusz Wesołowski

UZASADNIENIE

          Wydanie nowego regulaminu Komendy Miejskiej Policji w Jeleniej Górze konieczne jest ze względu na utratę czytelności obecnie obowiązującego regulaminu z dnia 15 lutego 2013 r. na skutek dokonywania w nim kolejnych zmian regulaminami zmieniającymi z dnia 15 października 2013 r., regulaminem z dnia 31 stycznia 2014 r., regulaminem z dnia 29 września 2017 r., regulaminem z dnia 10 kwietnia 2017 r., regulaminem z dnia                           8 sierpnia 2018r. oraz regulaminem z dnia 27 lutego 2019 r.

          Przedmiotowy regulamin systematyzuje schemat komórek organizacyjnych dostosowując ich kolejność do rangi utworzonej komórki organizacyjnej (wydział, referat, zespół, jednoosobowe stanowisko) w ramach służby kryminalnej, prewencyjnej i wspomagającej.

          W stosunku do obowiązującego regulaminu uzupełniono lub uaktualniono zadania następujących komórek organizacyjnych:

  1. Wydziału Kryminalnego - dodano i uściślono zapis w zakresie handlu ludźmi (§ 11 pkt 1), uzupełniono katalog zadań (§ 11 pkt 14 i 15);
  2. Wydziału do Walki z Przestępczością Gospodarczą - rozszerzono katalog wykonywanych zadań  (§ 12 pkt 1) oraz dodano zadania dotyczących organizacji i realizacji konwojów oraz doprowadzeń osób w oparciu o obowiązujące przepisy w tym zakresie (§ 11 pkt 10);
  3. Wydziału Prewencji - przeredagowano i uściślono zadania oraz wprowadzono zadania związane z Krajową Mapą Zagrożeń Bezpieczeństwa, Systemem Audiowizualnym Paralizatorów, systemem E-dozorów, a także zadań wykonywanych w ramach Nieetatowej Grupy Rozpoznania Minersko – Pirotechnicznego i doskonalenia zawodowego;
  4. Wydziału Ruchu Drogowego, gdzie uzupełniono katalog zadań o nowe zadania związane z Krajową Mapą Zagrożeń Bezpieczeństwa, kontrolowaniem transportu drogowego zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz wprowadzaniem danych do Systemu Elektronicznej Sprawozdawczości w Policji (§ 14 pkt 12 – 14), a także dodano zadania dotyczących organizacji i realizacji konwojów oraz doprowadzeń osób w oparciu o obowiązujące przepisy w tym zakresie (§ 14 pkt 15);
  5. Wydziału do spraw Nieletnich i Patologii - gdzie rozszerzono zapisy regulaminu o zadanie związane z procedurą „Niebieskie Karty”(§ 15 pkt 11);
  6. Wydziału Wspomagającego - przeredagowano zapisy w ramach poszczególnych komórek organizacyjnych wchodzących w skład wydziału;
  7. Zespołu Kontroli - uzupełniono i rozszerzono katalog zadań (§ 18 pkt 4, 5, 6, i 7);
  8. Zespołu Kadr i Szkolenia - dodano zadania z zakresu pracy kancelaryjno – biurowej, sprawozdań, obsługi modułu kadrowego  (§ 19 pkt 9, 20); 
  9. Zespołu Komunikacji Społecznej - gdzie dodano zadania związane z prowadzeniem i redagowaniem strony internetowej Komendy oraz wspieraniem i realizowaniem programów z zakresu prewencji kryminalnej (§ 20 pkt 8 i 9);
  10. Jednoosobowego Stanowiska do spraw Bezpieczeństwa i Higieny Pracy - przeredagowano i doprecyzowano zakres zadań.

          Pozostałe zmiany mają na celu usystematyzowanie treści zadań oraz dostosowanie ich brzmienia do obowiązujących przepisów prawa.

          Nowy regulamin Komendy określający strukturę organizacyjną, tryb kierowania i zadania komórek organizacyjnych gwarantuje prawidłową realizację ustawowych zadań Policji.

          Wejście w życie regulaminu nie spowoduje skutków finansowych.

REGULAMIN

KOMENDY MIEJSKIEJ POLICJI W JELENIEJ GÓRZE

z dnia  23 marca 2021 r.

zmieniający regulamin Komendy Miejskiej Policji w Jeleniej Górze

     Na podstawie art. 7 ust. 4 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2020 r. poz. 360, 956, 1610, 2112 i 2320) postanawia się, co następuje:

 

     § 1. W § 2 regulaminu Komendy Miejskiej Policji w Jeleniej Górze z dnia  5 stycznia 2021 r. wprowadza się następujące zmiany:

            1)  ust. 1 otrzymuje brzmienie:

                 „1. Komenda jest jednostką organizacyjną Policji, przy pomocy której Komendant Miejski Policji w Jeleniej Górze, zwany dalej  „Komendantem”, realizuje zadania na obszarze powiatu karkonoskiego.”;

            2) ust. 2 otrzymuje brzmienie:

                „2. Terytorialny zasięg działania Komendy obejmuje obszar administracyjny powiatu karkonoskiego, zwanego dalej „powiatem.”.

     § 2. Kierownicy i policjanci lub pracownicy wyznaczeni do koordynowania pracy komórek organizacyjnych Komendy są zobowiązani niezwłocznie zapoznać podległych policjantów i pracowników z postanowieniami niniejszego regulaminu.

     § 3. Regulamin wchodzi w życie z dniem podpisania, z mocą od dnia 1 stycznia 2021 r.

                                                                              

                                                                       KOMENDANT MIEJSKI POLICJI

                                                                                 W JELENIEJ GÓRZE

                                                                             insp. Leszek  ZAGÓRSKI                                                                                                                                     

w porozumieniu

KOMENDANT WOJEWÓDZKI POLICJI

                  WE WROCŁAWIU

insp. Dariusz WESOŁOWSKI

UZASADNIENIE

     Zmiana w regulaminie Komendy Miejskiej Policji w Jeleniej Górze została wprowadzona w związku z wydanym rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 lipca 2020 r.  w sprawie zmiany nazwy powiatu jeleniogórskiego na powiat karkonoski – z dniem 1 stycznia 2021 r.

     W oparciu o zmiany zawarte w cyt. wyżej rozporządzeniu Rada Powiatu Jeleniogórskiego podjęła uchwałę nr XXIII/160/2020 z dnia 2 grudnia 2020 r. w sprawie uchwalenia Statusu Powiatu Karkonoskiego. Zgodnie z uchwałą terytorium powiatu karkonoskiego obejmuje:

1) miasta: Karpacz, Kowary, Piechowice, Szklarska Poręba;

2) gminy: Janowice Wielkie, Jeżów Sudecki, Mysłakowice, Podgórzyn, Stara Kamienica.

     Właściwość terytorialna Komendy Miejskiej Policji w Jeleniej Górze i podległych komisariatów Policji nie uległa zmianie.

     Wprowadzenie zmian do regulaminu Komendy Miejskiej Policji w Jeleniej Górze nie powoduje skutków finansowych.

REGULAMIN

KOMENDY MIEJSKIEJ POLICJI W JELENIEJ GÓRZE

z dnia  28 lipca  2021 r.

zmieniający regulamin Komendy Miejskiej Policji w Jeleniej Górze

     Na podstawie art. 7 ust. 4 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2020 r. poz. 360, 956, 1610, 2112, 2320 oraz 2021 r. poz. 1005) postanawia się, co następuje:

     § 1. W regulaminie Komendy Miejskiej Policji w Jeleniej Górze z dnia 5 stycznia 2021 r. zmienionym regulaminem z dnia 23 marca 2021 r. wprowadza się następujące zmiany:

  1. w § 6 w ust. 2:

        a) w  pkt 1 po lit. b średnik zastępuje się przecinkiem i dodaje się lit. c w brzmieniu:

„c)  Wydział Dochodzeniowo-Śledczy;”,

            b) w pkt. 3 uchyla się lit. b i d;

  1. w § 11:

a) pkt 1 otrzymuje brzmienie:

„1)  wykonywanie czynności operacyjno - rozpoznawczych w zakresie rozpoznawania, zapobiegania i zwalczania przestępczości kryminalnej oraz wykrywania i ścigania sprawców przestępstw, przeciwko życiu, zdrowiu i mieniu, przestępczości narkotykowej, przestępczości patologii społecznych, handlu ludźmi, przestępczości samochodowej;”,

             b)  uchyla się pkt 2,

            c)  pkt 4 otrzymuje brzmienie:

„4)  koordynowanie czynności operacyjno - rozpoznawczych podejmowanych przez służby kryminalne podległych jednostek Policji oraz pozyskiwanie osobowych źródeł informacji;”,

            d)  uchyla się pkt 6, 7 i 8,

            e) pkt 14 otrzymuje brzmienie:

„14) nadzór na podległymi jednostkami Policji powiatu w zakresie pracy operacyjnej;”,

f) po pkt 14 dodaje się pkt 15 w brzmieniu:

„15) prowadzenie zadań związanych z obrotem gotówkowym w ramach obsługi finansowej funduszu operacyjnego w Komendzie”;

3)   po § 12 dodaje się § 12 a w brzmieniu:

„§ 12a. Do zadań Wydziału Dochodzeniowo-Śledczego należy w szczególności:

  1. wykonywanie czynności związanych z prowadzeniem dochodzeń i śledztw o dużym ciężarze gatunkowym, złożonym charakterze, wielowątkowych, a także dużym wydźwięku medialnym;
  2. wykonywanie czynności dochodzeniowo-śledczych w celu ujawnienia przestępstw i sprawnego wykrywania ich sprawców;
  3. prowadzenie postępowań przygotowawczych w sprawach dotyczących przestępstw przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji oraz udział w czynnościach na miejscu zdarzeń poważnych wypadków/katastrof komunikacyjnych;
  4. realizowanie czynności w zakresie techniczno - kryminalistycznej obsługi miejsc zdarzeń związanych z ujawnianiem, zabezpieczaniem śladów i dowodów rzeczowych;
  5. sporządzanie daktyloskopii oraz pobieranie wymazów ze śluzówki  policzków od osób podejrzanych, zgodnie z obowiązującymi przepisami;
  6. prowadzenie magazynu depozytowego dowodów rzeczowych oraz ewidencji   pojazdów zabezpieczonych przez Komendę do postępowań przygotowawczych;
  7. koordynowanie czynności dochodzeniowo-śledczych podejmowanych przez jednostki Policji podległe Komendy oraz udzielanie tym jednostkom wsparcia;
  8. nadzór nad pracą dochodzeniowo-śledczą w jednostkach nadzorowanych przez Komendanta Miejskiego Policji;
  9. wykonywanie czynności procesowych na miejscach zdarzeń kryminalnych;
  10. współdziałanie w zakresie prowadzonych spraw z innymi komórkami i jednostkami organizacyjnymi Policji, w tym współdziałanie z komórkami organizacyjnymi pionu kryminalnego Komendy Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu;
  11. ustalanie składników majątkowych podejrzanych występujących w prowadzonych przez wydział postępowaniach przygotowawczych pod kątem późniejszego zajęcia mienia;
  12. prowadzenie postępowań przygotowawczych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz wytycznymi;
  13. wykonywanie czynności rejestracyjnych w zakresie prowadzonych postępowań przygotowawczych;
  14. wykonywanie czynności na polecenie prokuratury, sądu i innych organów zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami;
  15. prowadzenie doskonalenia zawodowego dla policjantów wydziału oraz innych jednostek i komórek organizacyjnych Komendy z zakresu działań realizowanych przez wydział;
  16. opracowanie strategii, planów i analiz dla potrzeb kierownictwa Komendy;
  17. uczestniczenie w opracowaniu planów i zakresów czynności komórek pionu śledczego Komendy oraz koordynowanie realizacji tych zadań w jednostkach Policji nadzorowanych przez Komendanta Miejskiego Policji;
  18. wykonywanie czynności zleconych przez inne jednostki Policji w ramach pomocy prawnej.

4)   w § 13 pkt 56 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 57 w brzmieniu:

„ 57) realizowanie zadań w obszarze procedury „Niebieskie Karty”, w tym nadzór nad podległymi jednostkami Policji i komórkami organizacyjnymi Komendy w tym zakresie.”;

5)   w § 15 uchyla się pkt 11;

6)   w § 16 pkt 5 lit. k kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 6 i 7 w brzmieniu:

„ 6) w zakresie prowadzenia obsługi kancelaryjno-biurowej:

  1. prowadzenie obsługi kancelaryjno-biurowej Komendanta i jego zastępców oraz komórek organizacyjnych Komendy, w systemie E-Komenda,
  2. przyjmowanie i ekspediowanie przesyłek jawnych adresowanych do Komendy i prowadzenie związanej z tym dokumentacji kancelaryjno - biurowej (dzienniki korespondencyjne, podawcze i inne),
  3. nadzorowanie i koordynowanie pracy sekretariatów komórek organizacyjnych w Komendzie i podległych jednostkach organizacyjnych Policji,
  4. prowadzenie rejestru aktów prawnych wewnętrznych i resortowych, ich rozdzielanie, przechowywanie, udostępnianie oraz aktualizowanie,
  5. prowadzenie zbiorów bibliotecznych Komendy oraz sprawowanie nadzoru nad pracą  biblioteki,
  6. prowadzenie składnicy akt Komendy, a w szczególności:
    • przyjmowanie do zasobu archiwalnego materiałów archiwalnych i dokumentacji nie archiwalnej, sporządzanie protokołów brakowania dokumentacji nie archiwalnej kategorii B oznaczonej symbolem B i BE, której okres przechowywania upłynął,
    • przeprowadzanie kwerend archiwalnych do celów służbowych, publicystycznych, naukowo-badawczych i innych dla uprawnionych podmiotów policyjnych i pozapolicyjnych oraz osób fizycznych,
    • udostępnianie materiałów archiwalnych i dokumentacji niearchiwalnej jawnej, w tym wydawanie uwierzytelnionych odpisów, wypisów, wyciągów i reprodukcji przechowywanej,
    • sporządzanie informacji na podstawie posiadanych archiwaliów,
    • prowadzenie skontrum zasobu archiwalnego jednostki organizacyjnej Policji,
    • prowadzenie współpracy w zakresie udostępniania zasobu archiwalnego z sądami, prokuratorami, jednostkami administracji zespolonej i samorządowej oraz z Instytutem Pamięci Narodowej – Komisją Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu,
    • organizowanie, prowadzenie oraz uczestnictwo w procesie szkoleń z zakresu archiwizowania, udostępniania oraz innych zadań wykonywanych w składnicy akt  Komendy,
  7. kierowanie pocztą specjalną w Komendzie, w tym w szczególności:
  • organizowanie i zapewnienie poczty Komendzie, podległym jednostkom Policji oraz uprawnionym instytucjom z terenu powiatu,
  • segregowanie przyjętych przesyłek, wpisywanie do odpowiednich rejestrów, wydawanie korespondencji, sporządzanie dziennego i miesięcznego sprawozdania z obrotu korespondencji,
  • przekazywanie i odbiór poczty od kurierów Komendy Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu,
  • przygotowywanie do wysłania listów poleconych i zwykłych, frankowanie i przekazywanie do PPUP „Poczta Polska” oraz rozpisywanie przyjętej korespondencji, prowadzenie odpowiedniej ewidencji, sporządzanie miesięcznej informacji ilościowo – wartościowej nadanych przesyłek,
  • doręczanie przesyłek listowych do adresatów na terenie Jeleniej Góry,
  • odpowiednie - zgodne z przepisami - zabezpieczenie punktów wymiany poczty specjalnej, w tym rozliczanie przesyłek pocztowych skredytowanych oraz bieżące monitorowanie kosztów,
  1. sporządzanie zbiorczych okresowych informacji z zakresu nałożonych i uiszczonych grzywien,
  2. współpraca z komórkami Komendy Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu oraz podmiotami zewnętrznymi w zakresie związanym z realizacją wyżej wskazanych zadań,

 7)   w zakresie obsługi kadrowej i szkoleniowej:

  1. wdrażanie działań z zakresu realizacji polityki kadrowej Komendanta,
  2. opracowywanie i sporządzanie projektów decyzji Komendanta w sprawach osobowych,
  3. prowadzenie obsługi związanej z przebiegiem służby policjantów i pracy pracowników komórek organizacyjnych Komendy oraz podległych jednostek Policji,
  4. realizowanie zadań w zakresie tworzenia i doskonalenia struktur organizacyjnych Komendy i podległych jednostek Policji oraz zadań w zakresie organizowania tych struktur w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny,
  5. prowadzenie wybranych działań z zakresu postępowania kwalifikacyjnego dla kandydatów do służby w Policji w trybie i na zasadach określonych w obowiązujących przepisach i wytycznych w sprawie postępowania kwalifikacyjnego w stosunku do osób ubiegających się o przyjecie do służby w Policji,
  6. prowadzenie oraz koordynowanie działań w zakresie postępowania kwalifikacyjnego kandydatów do pracy w korpusie służby cywilne,
  7. sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem dyscypliny służbowej policjantów i przepisów „Regulaminu pracy dla pracowników Komendy Miejskiej Policji w Jeleniej Górze” w komórkach organizacyjnych Komendy i podległych jednostkach Policji,
  8. prowadzenie ewidencji rozkazów Komendanta i etatów Komendy oraz podległych jednostek Policji,
  9. prowadzenie akt osobowych funkcjonariuszy oraz ich przekazywanie do archiwum,
  10. planowanie i wykonywanie działań obronnych oraz tworzenie rezerw osobowych w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny w zakresie organizacyjno - etatowym w Komendzie,
  11. opracowywanie projektu regulaminu Komendy i opiniowanie projektów regulaminów podległych jednostek Policji,
  12. gospodarowanie środkami finansowymi przyznanymi Komendzie w zakresie nagród motywacyjnych oraz dodatków służbowych i funkcyjnych policjantów,
  13. sporządzanie meldunków i sprawozdań dotyczących ruchów kadrowych w Komendzie i podległych jednostkach Policji,
  14. rozpoznawanie potrzeb szkoleniowych policjantów i pracowników Komendy oraz podległych jednostek Policji,
  15. kierowanie policjantów i pracowników Komendy i podległych jednostek Policji na szkolenia zawodowe, kursy specjalistyczne oraz inne formy doskonalenia zawodowego organizowanego centralnie oraz na egzamin oficerski,
  16. planowanie, organizowanie, koordynowanie i realizowanie przedsięwzięć w planach lokalnego doskonalenia zawodowego, a także prowadzenia testu sprawności fizycznej oraz sprawdzianów strzeleckich dla policjantów Komendy i podległych jednostek Policji,

r)    sprawowanie nadzoru nad realizacją lokalnego doskonalenia zawodowego w Komendzie i podległych jednostkach Policji,

 s)   prowadzenie ewidencji zwolnień lekarskich policjantów, pracowników   korpusu służby cywilnej i pracowników nieobjętych mnożnikowymi   systemami wynagrodzeń oraz rozliczeń finansowych z tytułu zmniejszenia   uposażeń i wynagrodzeń związanych z przebywaniem na zwolnieniu   lekarskim,

t)   obsługa modułu kadrowego Systemu Wspomagania Obsługi Policji        i E - Komenda.”;

8) uchyla się § 17 i 19;

9) w § 20 pkt 5 otrzymuje brzmienie:

„5) udostępnianie informacji publicznej w Biuletynie Informacji Publicznej oraz w ramach wniosków i zapytań kierowanych do jednostek przez dziennikarzy (krajowych) oraz wniosków kierowanych w trybie ustawy o dostępie informacji publicznej;”.

 

§ 2. Kierownicy i policjanci lub pracownicy wyznaczeni do koordynowania pracy komórek organizacyjnych Komendy są zobowiązani:

  1. niezwłocznie zapoznać podległych policjantów i pracowników z postanowieniami regulaminu;
  2. w terminie 30 od daty wejścia w życie regulaminu, określić szczegółowy zakres zadań oraz sposób zorganizowania służby i pracy w podległych im komórkach organizacyjnych Komendy;
  3. w terminie 60 dni od dnia wejścia niniejszego regulaminu wydać lub zaktualizować karty opisu stanowiska pracy oraz opisów stanowisk pracy, uwzględniając postanowienia niniejszego regulaminu. 

§ 3. Regulamin wchodzi w życie z dniem 1 września 2021 r.

 

KOMENDANT MIEJSKI POLICJI

W JELENIEJ GÓRZE

insp. Leszek ZAGÓRSKI

w porozumieniu

KOMENDANT WOJEWÓDZKI POLICJI

WE WROCŁAWIU

nadinsp. Dariusz WESOŁOWSKI

UZASADNIENIE

     Regulamin zmieniający regulamin Komendy Miejskiej Policji w Jeleniej Górze z dnia 5 stycznia 2021 r. zmieniony regulaminem z dnia 23 marca 2021 r. opracowano w związku ze zmianą w zakresie struktury organizacyjnej Komendy Miejskiej Policji w Jeleniej Górze polegającą na wyodrębnieniu nowej komórki organizacyjnej w  randze wydziału, realizującej zadania dochodzeniowo – śledcze tj. Wydziału Dochodzeniowo – Śledczego Komendy Miejskiej Policji w Jeleniej Górze. Utworzenie Wydziału Dochodzeniowo-Śledczego ma na celu zapewnienie właściwej  koordynacji wykonywanych czynności związanych z prowadzeniem dochodzeń i śledztw o dużym ciężarze gatunkowym, złożonym charakterze wielowątkowym, a także dużym wydźwięku medialnym, ujawniania przestępstw i sprawnego wykrywania ich sprawców. W katalogu zadań znajdują się zadania z zakresu prowadzenia postępowań przygotowawczych w sprawach dotyczących przestępstw przeciwko bezpieczeństwu oraz udział w czynnościach na miejscu zdarzeń poważnych wypadków/katastrof komunikacyjnych. W związku z tym, ulegnie zmianie katalog zadań realizowany w ramach Wydziału Kryminalnego Komendy Miejskiej Policji w Jeleniej Górze, z którego zostają wyłączone zadania z zakresu prowadzenia spraw dochodzeniowo – śledczych.

            Kolejna zmiana związana jest z likwidacją dwóch komórek organizacyjnych służby wspomagającej znajdujących się dotychczas w strukturze organizacyjno – etatowej jednostki w bezpośredniej podległości kierownika jednostki: Zespołu Kadr i Szkolenia oraz Referatu Prezydialnego Komendy Miejskiej Policji w Jeleniej Górze. Zadania ze zlikwidowanych komórek organizacyjnych Policji zostaną włączone w całości do katalogu zadań Wydziału Wspomagającego Komendy Miejskiej Policji w Jeleniej Górze. Zmiana ta usprawni proces  obiegu dokumentacji Komendanta i jego zastępców oraz komórek organizacyjnych Policji w systemie E-Komenda. Natomiast w zakresie spraw kadrowych pozwoli na zapewnienie właściwego nadzoru nad wykonywanymi czynnościami oraz ujednolici system oceny pracowników wydziału. Dodatkowo obszar związany z realizacją zadań tj. pobieranie przesyłek jawnych wpływających do Zespołu, rejestrowanie ich w systemie E-komenda, przygotowywanie poczty wychodzącej, archiwizowanie dokumentów i przekazywanie ich do składnicy akt tut. jednostki oraz brakowanie dokumentów zgodnie z obowiązującymi przepisami będą realizowane na stanowisku przeznaczonym do realizacji zadań kancelaryjno-biurowych wydziału.

            Dodatkowo przedmiotowy regulamin zmieniający wprowadza zmianę w zakresie procedury „Niebieskie Karty”. Nadzór nad podległymi jednostkami Policji i komórkami organizacyjnymi Komendy w tym zakresie został przypisany do realizacji przez Wydział Prewencji Komendy Miejskiej Policji w Jeleniej Górze. Dotychczas zadanie związane z procedurą „Niebieskie Karty” znajdowało się w katalogu zadań określonych dla Wydziału do spraw Nieletnich i Patologii Komendy Miejskiej Policji w Jeleniej Górze. Przedmiotowa zmiana tj. przesuniecie zadań w obszarze procedury „Niebieskie Karty” spowodowana jest zapewnieniem prawidłowego nadzór przez Naczelnika Wydziału Prewencji Komendy Miejskiej Policji w Jeleniej Górze nad czynnościami związanymi w obszarze koordynowania działaniami zmierzającymi do ochrony interesów ofiar oraz przeciwdziałania przemocy w rodzinie w ramach realizacji procedur. Wynika to również z tego, że przeprowadzanie sprawdzeń w ramach nadzorów instancyjnych w jednostkach i komórkach organizacyjnych w zakresie procedury „Niebieskiej Karty” polega przede wszystkim na uwzględnieniu zadań realizowanych przez policjantów pionu prewencji zarówno patrolowych, jak i dzielnicowych.           

     Wprowadzenie zmian do regulaminu Komendy Miejskiej Policji w Jeleniej Górze nie spowoduje skutków finansowych.


[1]Tekst wymienionego regulaminu został zmieniony regulaminem z dnia 15 października 2013 r., regulaminem z dnia 31 stycznia 2014 r., regulaminem z dnia 29 września 2017 r., regulaminem z dnia 10 kwietnia 2017 r., regulaminem z dnia 8 sierpnia 2018 r. oraz regulaminem z dnia 27 lutego 2019 r.

Powrót na górę strony